Door op schaal te werken, vergroot je de werkelijkheid uit.

Doe mee met de SCHRIJFWORKSHOP op 5 JUNI 2019 van 11.00 – 16.00 UUR IN HET VELITES TRAININGCENTER, VRIEZEKOOP 17, LEIMUIDEN. Zie voor meer info: schrijfworkshop oeroek

Door op schaal te werken, vergroot je de werkelijkheid uit.
Ans Vianen, 2019
Gepubliceerd in Picturablad nr. 1 – 2019

Het is mij een grote eer op een druilerige mrgen in maart een gesprek te mogen hebben met Erik Sep, de huidige stadskunstenaar van Dordrecht. Het is niet voor niets dat hij voor deze functie is gekozen, want hij is een bevlogen kunstenaar met het hart op de goede plek. Zijn werk, zijn passie, zijn ingebakken liefde voor de kunst, komt op de eerste plaats en dat is goed want dat is zijn roeping, zijn bestaan en dan blijft er geen andere keuze over.
Om elf uur ’s morgens stap ik zijn atelier binnen. Een aangename ruimte vol groene planten en mooie verzamelingen van keramieken vazen en plastic autootjes. Zijn werkatelier is in de Wijnstraat en zijn miniatuurstad ‘Neurotopia’, een levenswerk, staat dankzij zijn galerie Frank Taal continue opgesteld in een voormalige slagerij in de Van Speykstraat in Rotterdam.
We bespreken hoe we het interview gaan doen. Ik heb vooraf geen vragenlijst opgesteld en ga liever voor een goed gesprek. En dat goede gesprek komt er! Over kunst, over zijn drijfveren, over de kunst in Dordt natuurlijk, maar ook over de veranderende visie op de planologie in Dordt, over politiek en machtsverhoudingen, over de Mars der Beschaving in 2012, over de belabberde inkomenspositie van kunstenaars, over de scheidslijn tussen amateurkunst en de professionele kunst en de gevolgen daarvan, over atelierbewoning, over de verloedering van het landschap, teveel voor slechts een enkel artikel in het Picturablad. Het doet recht aan zijn werk om hier meer edities aan te wijden.
Zonder zijn naam te noemen, haalt Erik de Franse filosoof Gilles Deleuze aan. Een postmoderne denker en aanhanger van het empirisme en vitalisme.
Ook gebruikt hij regelmatig het woord ‘beklijven’. Een prachtig woord dat je niet meer zo vaak hoort omdat het een enigszins vergeten woord is, oubollig misschien, maar ik heb er nog nooit een betere vervanging voor gezien.
Als Erik vertelt, komt regelmatig de vraag ‘waarom’ in mijn gedachten naar boven maar ik krijg geen tijd om deze hardop te stellen. Kennelijk heeft Erik de gewoonte om direct zijn betoog te expliceren en waar nodig te verantwoorden. Komt dat door zijn docentschap of door zijn kritische houding als kunstenaar dat je alles goed doordacht moet hebben?
Terug naar het gesprek. Tijdens zijn academietijd aan de WdK werkt hij graag samen met Tjalling Visser om samen flink te schuren aan alle grenzen van de academie die ze maar tegenkomen, zowel wat de fysieke ruimte betreft als het systeem. Het afstudeerwerk bestaat dan ook uit een stuk weggezaagde vloer, waardoor de kruipruimte zichtbaar wordt en er een miniatuurlandschap ontstaat. Het werk ontlokt een docent de voor Erik onvergetelijke uitspraak ‘Door op schaal te werken, vergroot je de werkelijkheid uit.’ En daar is het allemaal mee begonnen…
Een opdracht van het CBK om te werken op de stadswerven van Dordt volgt waardoor Erik in tien jaar tijd het hele landschap ziet veranderen en baanbrekende visies het verliezen van het grote geld. Zijn fascinatie voor het herwaarderen van opgegeven en vervallen zaken wordt in deze periode nog meer aangewakkerd en hij integreert dat in zijn werk. Daarbij wil hij een spiegel voorhouden aan het publiek om vooral na te denken over onze maakbare wereld en waarom we er niet beter mee omgaan. De almaar sneller veranderende wereld, de realiteit van het nu, wordt steeds meer het thema van zijn werk en dit is ook een van de redenen geweest waarom Erik ja heeft gezegd op de vraag om stadskunstenaar te worden met alle bijkomende gevolgen van dien.
VOOR GOEIE KUNST MOET JE EEN BEELDEND PROCES DOORMAKEN!

Allereerst wil hij die functie beter bij het publiek promoten. Dat doet hij met grafisch ontwerper Maarten Mooren, met wie hij al jarenlang samenwerkt. Maarten geeft hem als een ware spindoctor adviezen waarmee, afhankelijk van de inhoud van het werk, het publiek een bepaalde kijkrichting op wordt gestuurd.
Erik haakt met deze promotie graag in op de provinciale verkiezingen. Speciaal hiervoor heeft hij een website gebouwd en de domeinnaam van stadskunstenaar gekocht. Iedereen die de website bezoekt, wordt opgenomen in de teller die daarop te zien is.
Intussen zijn er in de regionale bladen al advertenties geplaatst met het logo van de SKD, voorzien van verschillende slogans, zoals in verkiezingstijd gebruikelijk is. Hiermee geeft hij commentaar op de visie en de werkwijze van de politiek, met name op die van de grootste bezuinigingspartij van Nederland.
Voor volgend jaar heeft Erik een groot beeldend project voor ogen waarin voor Dordrechtenaren ook een rol is weggelegd. Verder wil hij in gesprek gaan met de inwoners van Dordt en heel veel verhalen verzamelen en op band zetten. Het publiek heeft al kennis kunnen maken met Erik tijdens de onlangs gehouden atelierroute. Hij bouwde een oude zeilbootmast om tot camerabewakingspaal en plaatste die pal voor het raam van zijn atelier. Zijn atelier was met behulp van de opgenomen camerabeelden te zien op een monitor die in de gang voor zijn atelier stond. Dit werk is wederom een bevestiging dat hij het schuren niet is verleerd.

Erik Sep, kunstenaar in hart en nieren. Hou hem in de gaten. Zijn schaal kent geen grenzen.

© Ans Vianen, 18 maart 2019